Nuffnang

Monday, August 15, 2011

Sarawak terima kesan positif daripada kerjasama MAS dan AirAsia


Posted on Utusan Borneo August 15, 2011, Monday


KUCHING: Kerjasama Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) dan AirAsia Bhd diyakini akan memberi impak positif kepada industri pelancongan Sarawak.

Menteri Muda Pelancongan Datuk Talib Zulpilip berkata sistem penerbangan yang lebih teratur dan efisien amat diperlukan terutamanya di tempat terpencil seperti Sarawak.

“Dalam sektor pelancongan sudah tentu sistem penerbangan lebih teratur dan efisien ditambah dengan jadual penerbangan yang sesuai amat diperlukan.

“Justeru usaha penyatuan MAS dan AirAsia diyakini akan membantu kita (Sarawak) mengembangkan lagi industri pelancongan,” katanya kepada Utusan Borneo semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas usaha peng­gabungan MAS dan AirAsia Berhad yang diumumkan baru-baru ini.

Sementara itu, Menteri Pelancongan dan Warisan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg pada satu majlis berbuka puasa baru-baru ini berkata Sarawak menjangka menyaksikan pen­ingkatan jumlah kemasukan pelancong sebanyak 4.2 juta tahun ini.

Menurutnya suku pertama tahun ini, kemasukan pelan­cong mencatatkan pening­katan sebanyak 16 peratus berbanding tempoh sama tahun 2010.

Tambahnya, Sarawak mere­kodkan kemasukan pelancong sebanyak 3.5 juta pada tahun lepas.

Bernama Sabtu lalu me­metik Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sebagai ber­kata langkah itu perlu dilihat daripada segi jangka panjang dan perkhidmatan yang dapat diselaraskan bagi menghadapi persaingan global terutama dari negara Timur Tengah.

“Untuk itu, MAS dan AirA­sia tidak boleh menjadi dua entiti yang bersaing antara satu sama lain bagi menghadapi persaingan global,” katanya.

Beliau menambah untuk menghadapi saingan global kerajaan membuat keputusan menghapuskan persaingan antara dua entiti penerban­gan itu.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites