Nuffnang

Thursday, December 1, 2011

Servis Kapal Terbang Pun Sedikit Buat Apa Perlu LCCT di Sarawak??!!

Tony Fernandez memang mahukan LCCT di mana sahaja!!??  Tetapi sistem penerbangan di Sarawak tidak diperbanyakkan lagi penerbangan?!!  Apakah maksud Tony untuk meminta LCCT dibina di Sarawak sedangkan penerbangan tidak diuruskan dengan cekap di Sarawak?!!!
Kalau kapal terbang yang ada di LTAK belum cukup sesak kenapa perlu ada lapangan terbang atau terminal pengangkutan tambang rendah?!!!!  Setakat ini memang cukup kerana Air Asia selalu lewat jadual seperti perempuan yang lambat datang bulan?!!  Macamlah Air Asia menghantar seratus pesawat di Sarawak setakat nak berkongsi pesawat dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu nampaknya tidak perlulah untuk memberi kemudahan kepada Air Asia!!??  Syabas perhitungan Abang Johari!!??
Belum ada keperluan wujudkan LCCT di Sarawak: Abang Johari
Posted on December 1, 2011, Thursday

KUCHING: Belum ada keperluan untuk mewujudkan sebuah terminal pengangkutan tambang rendah (LCCT) di Sarawak, kata Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg.

Menurutnya, lapangan terbang sedia ada mampu menampung penerbangan-penerbangan masuk dan keluar negeri.

“Tidak perlu, lapangan terbang sedia ada pun kurang digunakan.

“Jadi tidak perlu membina sebuah lagi LCCT kerana kemudahan sedia ada dapat dikongsikan oleh semua syarikat penerbangan yang masuk dan keluar,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis menandatangani Majlis Penghargaan Pusat Pengajian Pelancongan dan Hospitaliti Malaysia (MyCenTHE), di sini, semalam.

Abang Johari yang juga Menteri Perumahan berkata, jika kapasiti Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) sudah mencapai kuota nanti, kerajaan mungkin akan memperbesarkannya.

Ketika diminta mengulas mengenai cukai lapangan terbang yang agak tinggi, beliau yang enggan mengulas lanjut berkata:

“Terdapat negara lain yang mengenakan cukai lapangan terbang lebih tinggi daripada kita,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya beliau menyentuh mengenai keperluan untuk mempelbagaikan aksesibiliti udara di negeri ini.

“Ia sekali gus dapat memperkasakan industri pelancongan negeri,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites