Nuffnang

Wednesday, November 28, 2012

Biar Betul! Terbang Dari Kuching Ke Australia!

Penerbangan dari Kuching akan menjangkau ke benua Australia menjelang bulan April tahun depan.  Ini adalah hasil daripada perbincangan oleh Kementerian Pelancongan dan penjadualan Penerbangan dalam Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).  Kerajaan Sarawak tidak membeli apa-apa syer dalam MAS tetapi sekadar berbincang dan bertukar pendapat mengenai laluan penerbangan baru bagi membolehkan Sarawak dihubungkan dengan dunia luar melalui industri pelancongan.  

Bukan itu sahaja laluan dari Kuching-Mulu- Bandar Seri Begawan akan ditambah untuk menghubungkan sanak-saudara di Brunei dan Mulu.

Syabas di atas usaha Kementerian Pelancongan Negeri di bawah Abang Jo demi menghubungkan Sarawak dengan negara luar.
Laluan Kuching ke Singapura, Australia dilaksana April

Utusan Borneo 28 November 2012, Rabu

KUCHING: Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg mengumumkan laluan antarabangsa pergi balik Kuching-Singapura dan Kuching-Australia akan diimplementasikan pada bulan April tahun depan.

Menurutnya, keputusan itu dibuat ekoran penstrukturan semula Penerbangan Malaysia (MAS) dan anak syarikatnya, MASWings baru-baru ini, serta mengambil kira manfaat kepada sektor pelancongan Sarawak.

“Penstrukturan itu telah dibuat oleh kerajaan persekutuan dengan memberi kuasa kepada kerajaan negeri melalui rundingan bersama MAS dan MASWings bagi menentukan laluan penerbangan.

“Selepas ini, apa sahaja keputusan yang akan dibuat memerlukan konsultasi kerajaan negeri,” katanya ketika bercakap pada sidang media selepas penggulungan perbahasan bagi kementeriannya di Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Abang Johari berkata, penstrukturan itu tidak melibatkan sebarang pembelian saham milik syarikat penerbangan kebangsaan terbabit.

Tambah beliau, MAS akan membeli 56 kapal terbang baharu dengan nilai lebih kurang RM8 bilion bagi tujuan penambahan laluan tersebut.

Pada masa yang sama, program pembangunan MASWings baru-baru ini turut membuka laluan baharu iaitu Kuching-Balik Papan dan Kuching-Mulu-Bandar Seri Begawan bermula tahun depan.

Menyentuh mengenai rancangan masa depan kementeriannya, Abang Johari berharap Sarawak akan dipilih sebagai tuan rumah bagi Kongres Antarabangsa dan Persatuan Konvesyen (ICCA) pada tahun 2016 yang akan diumumkan pada bulan Mei 2013.

Pada masa sama, Biro Konvesyen Sarawak (SCB) juga menetapkan sasaran untuk membuat lebih banyak tawaran Sarawak sebagai rakan kerjasama perdagangan dan perwakilan.

“Sebagai contoh dengan negara China untuk mengkapitalkan pembangunan acara perniagaan,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites