Nuffnang

Tuesday, February 14, 2012

Sarawak Pemain Utama Dalam Pertumbuhan Ekonomi Dunia!!!??

Tidak mustahil sekiranya Sarawak menjadi pemain utama dalam pertumbuhan ekonomi dunia melalui industri pelancongan.  Hal ini dinyatakan oleh Menteri Pelancongan semasa sidang media Sarawak Tourism Information Update.  Apakah mekanisme yang akan digunakan untuk mencapai ke arah tersebut?!!!  Ikutilah petikan berita di bawah ini.  

Kerajaan teliti tubuh tabung amanah untuk promosi pelancongan

Utusan Borneo on February 15, 2012, Wednesday

KUCHING: Kementerian Pelancongan kini sedang meneliti untuk menubuhkan tabung amanah untuk mengumpul dana dalam usaha mempromosi pelancongan negeri ini.

Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, bagaimanapun perkara itu perlu melalui proses kajian bagi mendapat-kan mekanisme yang sesuai digunakan khasnya cara pengumpulan dana.

“Kita bersama pemain-pemain industri pelancong akan menyumbang dana yang kita panggil ‘tabung amanah’ yang hanya digunakan untuk promosi pelancongan.

“Jika ada peruntukan tambahan daripada kerajaan ia akan kita gunakan untuk tujuan berkenaan selain caj yang dikenakan dalam perkhidmatan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat berhubung ‘Sarawak Tourism Information Update’ bersama pemain-pemain industri pelancongan di sini, semalam.

Abang Johari memberitahu, sejurus sahaja mekanisme yang baik dan sesuai digunakan ia akan dilaksanakan.

“Selepas kajian dilakukan ia akan kita laksanakan dan kita beri masa selama empat bulan untuk melakukan kajian ini.

“Ini kerana kita juga perlu meneliti beberapa perkara termasuk berkaitan peraturan dan undang-undang,” tegasnya.

Sementara itu, beliau turut menegaskan bahawa kementeriannya menyasarkan untuk menyelesaikan segala cabaran yang dihadapi dalam industri pelancongan dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Ia ujar beliau, bagi menjadikan Sarawak sebagai pemain utama dan sebahagian daripada pertumbuhan ekonomi dunia.

Berhubung perkembangan cadangan Sarawak menjadikan penerbangan MASWings sebagai operator di Kawasan Pertumbuhan Asean Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA) Abang Johari berkata, ia masih lagi dalam proses rundingan. “Apa yang saya boleh katakan ia kini masih dalam rundingan.

“Bagaimanapun Perdana Menteri telahpun mempersetujui permintaan kita ini,” ujarnya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites