Nuffnang

Wednesday, October 12, 2011

Abang Johari Berharap Basmi Kemiskinan Melalui Belanjawan 2012!!!

Belanjawan 2012 yang mesra rakyat basmi kemiskinan akan dikecapi bersama di Sarawak.  Menteri Perumahan akan memastikan bahawa masalah setinggan akan dibasmi di Sarawak.  Menurut beliau, Miri mendahului bandaraya lain di Sarawak sebanyak 4000 kes dan diikuti oleh Bintulu 3000 kes dan Kuching sebanyak 1000 kes. 

Penempatan baru sudah dikenalpasti dan kini cuma menunggu kelulusan peruntukan untuk digunakan untuk membangunkan kawasan RMR dan membasmi setinggan terus.

Datuk Amar Abang Johari sudah meneliti kes setinggan ini sehingga beliau menjangkakan setiap kes mempunyai lebih dari sebuah keluarga asas dan untuk itu juga bilangan rumah mesra rakyat juga dibanyakkan lagi agar setiap keluarga mampu menjalani kehidupan sebagai rakyat Malaysia dengan lebih selesa.  

Beruntunglah dengan perihatin Perdana Menteri dan Kerajaan BN untuk membawa transformasi pembangunan kepada rakyat beserta dengan suntikan dan imbuhan untuk melalui waktu ekonomi yang mencabar kini!!  Semoga BN sentiasa di hati rakyat Malaysia. 

Usaha serius basmi setinggan

by Sandy Mark Luna. Posted on October 11, 2011, Tuesday

KUCHING: Kerajaan negeri akan berusaha mendapatkan sekurang-kurangnya satu pertiga daripada lebih RM400 juta yang diluluskan dalam Belanjawan 2012 untuk Program Perumahan Rakyat bagi melengkapkan usaha membasmi penempatan setinggan di Sarawak.

Menteri Perumahan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, pada pembentangan Belanjawan 2011, Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) juga diberi peruntukan tambahan untuk membina 10,000 unit RMR dan beliau sudahpun meminta agar sebahagiannya diberi kepada negeri ini.

“Kami memfokuskan untuk memindahkan penghuni kawasan setinggan dan kawasan yang paling mendesak adalah Miri dengan jumlahnya menghampiri 4,000, diikuti Bintulu sekitar 3,000 dan Kuching sekitar 1,000.

“Tetapi kita bukan hanya melihat pada jumlah rumah setinggan sahaja kerana jumlah keluarga di dalamnya mungkin lebih daripada satu dan sebab itulah kami menganggarkan untuk membina sekitar 20,000 rumah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan majlis makan malam penghargaan kepada Lembaga Pengarah Lembaga Pembangunan Perumahaan (HDC) di sini, malam Ahad.

Hadir sama, Menteri Muda Perumahan Abdul Abdul Karim Rahman Hamzah, bekas Pengerusi HDC Datuk Abdul Wahab Aziz dan Pengerusi HDC Datuk Dr Abang Abdul Rauf Abang Zen dan Pengerusi Daya Builders Dr Abdul Rahman Junaidi.

Beliau yang juga pengerusi Jawatankuasa Setinggan Ne-geri berkata, kawasan penempatan baru yang dikenal pasti juga terletak berhampiran kawasan setinggan yang didiami sekarang.

Menurutnya, kawasan setinggan di Miri yang kebanyakannya terletak di kawasan Lutong akan ditempatkan semula ke Permyjaya dan Tudan manakala Bintulu (Kidurong dan Kemena).

Bandar raya ini (Kuching) pula, katanya, bukan satu masalah besar memandangkan jumlah rumah setinggan yang agak rendah dan ia akan ditempatkan di kawasan Muara Tabuan dan berdekatan Tabuan.

Tambahnya, sebuah kawasan penempatan baru akan dibuka yang memerlukan pembinaan sebuah jambatan terlebih dahulu bagi menghubungkan kawasan itu.

“Saya tidak boleh mendedahkan (kawasan itu) buat masa ini kerana tidak mahu orang membuat spekulasi mengenai perihal tanah,” katanya.

Abang Johari memberitahu, harga rumah mampu milik adalah antara RM47,000 hingga RM54,000.

Secara keseluruhannya, katanya, sektor perumahan di negeri mempunyai momentum yang baik cuma terdapat sedikit masalah berkaitan isu kewangan.

“Bagaimanapun, kita boleh membuat rundingan dengan kerajaan persekutuan untuk mendapatkan lebih banyak peruntukan.

“Kita dah ada RM60 juta dan tahun depan sebanyak RM70 juta lagi akan masuk dan setakat ini, kita mempunyai RM130 juta, selain daripada SPNB dan rumah mampu milik,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Abang Johari memberitahu HDC akan terlibat dalam lebih banyak projek komersial dengan memajukan projek pembangunan bercampur.

Katanya, keuntungan daripada projek itu akan digunakan untuk mensubsidikan pembangunan perumahan kos rendah dan rumah mesra rakyat.

Sebuah anak syarikat HDC, Daya Builders yang sebelum ini dinamakan Daya Perumahan, katanya sudah mula membida untuk melaksanakan projek kerajaan persekutuan.

Manakala sebuah lagi projek membangunkan 1,000 ekar tanah di Sibu Jaya, di Sibu oleh anak syarikatnya hasil usaha sama dengan Amcorp Properties Bhd, HDCam Sdn Bhd, dijangka siap dalam tempoh lima hingga 10 tahun.

“Saya rasa masa depan kita agak mencabar di kalangan ahli-ahli lembaga pengarah yang baru tetapi saya yakin kita mampu bergerak ke hadapan dengan tugas yang dipertanggungjawabkan kepada kita,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites