Nuffnang

Monday, October 3, 2011

Maldives - Inspirasi Johari untuk Promosi Kawasan Pelancongan di Sarawak

Maldives merupakan sebuah desttinasi pelancongan  yang indah.  Memang sesuai dengan prasarana yang ada kelak untuk menjadikan kawasan empangan dan pulau-pulau buatan yang wujud dalam empangan Bakun untuk dijadikan sebagai lokasi pelancongan seperti di Maldives.

Memang tidak mustahil sekiranya pengambaran filem terkemuka dunia akan lahir di Sarawak lebih-lebih lagi di kepulauan buatan seumpama pulau di Maldives. 

Sememangnya tidak sia-sia Abang Johari menjalankan portfolio pelancongan, bukan sahaja Sarawak akan dikenali di mata dunia malah akan setanding dengan kepulauan Maldives juga pada suatu hari kelak!!

Prasarana, kawasan baru tarikan pelancongan ditambah

Posted on October 3, 2011, Monday

UNIK: Abang Johari dibawa menaiki beca yang merupakan salah satu pengangkutan tradisi masyarakat dahulu. Turut kelihatan Talib (kanan), Mong (tiga kiri) dan Pahon (kiri).

KUCHING: Kementerian Pelancongan Sarawak merancang menambah prasarana dan kawasan baru tarikan pelancongan seperti tasik di negeri ini.

Menterinya Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata Sarawak mempunyai keindahan alam semula jadi yang perlu dimanfaatkan bagi tujuan tersebut.

“Kewujudan tasik-tasik atau pulau-pulau di Empangan Bakun, Batang Ai dan Murun dilihat berpotensi menjadi tarikan baru kepada produk ekopelancongan di Sarawak khasnya kepada pelancong yang gemarkan aktiviti lasak,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada Majlis Anugerah Pelancongan Kenyalang Sarawak Ke-4 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) di sini malam kelmarin.

“Baru-baru ini saya telah melawat Maldives dan melihat potensi yang besar untuk kita majukan pulau-pulau baru dalam kawasan empangan di Sarawak khasnya pengalaman Maldives menyediakan kemudahan logistik,” tambahnya.

Abang Johari memberitahu, keindahan alam semula jadi yang masih terpelihara serta kekayaan flora dan fauna boleh menjadikan kawasan sekitar empangan termasuk pulau-pulau yang baru terbentuk itu sebagai destinasi pelancongan yang menarik.

Menurutnya tidak mustahil juga tempat itu berpotensi menjadi lokasi penggambaran filem oleh pengarah-pengarah terkemuka dunia seperti dari industri filem Hollywood dan Bollywood.

“Saya akan berusaha mempromosikan keindahan semula jadi alam sekitar di Sarawak menerusi perfileman dengan menawarkan tempat untuk penggambaran di sini.

“Dengan ini, ia secara tidak langsung mempromosi kawasan-kawasan tarikan pelancongan di sini,” katanya.

Pada majlis tersebut Abang Johari mewakili Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menyampaikan anugerah kepada pemaju industri pelancongan di Sarawak iaitu agensi pelancongan, hotel, pengusaha restoran, logistik termasuk pihak media.

Dalam ucapannya, beliau memberitahu Sarawak juga berpotensi menjadi pusat penganjuran konvensyen bertaraf antarabangsa dengan adanya unit khas iaitu Biro Konvensyen Sarawak (SCB) untuk mempromosikan segmen Mesyuarat, Insentif, Konvensyen dan Pameran (MICE) di Sarawak dengan kemudahan yang ada seperti di BCCK.

Katanya Kuching melalui SCB juga telah mengenal pasti beberapa konvensyen yang dijangka mampu menarik 287,000 delegasi melalui 172 konvensyen dengan perbelanjaan langsung sebanyak RM180 juta.

Setakat Julai tahun ini, kira-kira 2.09 juta pelancong melawat Sarawak iaitu peningkatan sebanyak 15.6 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu dengan mencatatkan peningkatan pelancong asing iaitu Perancis (29 peratus), Jerman (37 peratus), Brunei (31 peratus), India (20 peratus), Indonesia (16 peratus) dan Singapura (16 peratus).

Majlis Bandaraya Miri diumumkan sebagai pemenang Anugerah Menteri untuk bahagian Kreatif dan novatif bagi agensi manakala individu dimenangi Pengarah Urusan Borneo Tropical Rainforest Resort Law Ing Hua.

Hadir sama Menteri Muda Pelancongan Datuk Talib Zulpilip, Menteri Muda Pertanian (Penyelidikan dan Pemasaran) Datuk Mong Dagang, Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan dan Warisan Sarawak Datu Ik Pahon Joyik, Ketua Pegawai Esekutif Lembaga Pelancongan Sarawak Datuk Rashid Khan dan tetamu kehormat lain.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites