Nuffnang

Monday, September 24, 2012

Deklarasi Pakatan Haram Cuba Memperbodohkan Rakyat Sarawak Lagi!

Deklarasi merupakan usaha terbaru Pakatan Haram untuk memperbodohkan rakyat Sarawak lagi.  Namun, bukan semudah itu untuk memperbodohkan orang Sarawak dengan tawaran royalti minyak sebanyak 20%.  
 
Sebelum ini, Anwar Ibrahim yang pernah memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan telah menolak segala usaha perbincangan oleh kerajaan Sarawak untuk menambahkan royalti minyak lebih daripada 5%.  Kenapa sekarang pula dia mengumpan rakyat Sarawak kononnya akan melepaskan 20% yang bersamaan dengan 4 billion untuk pembangunan Sarawak sedangkan Anwar Ibrahim sendiri tidak pernah menetap di Sarawak lebih daripada satu minggu!  
 
Bagaimanakah Anwar Ibrahim boleh menyelami perasaaan dan kehendak rakyat Sarawak yang berbilang kaum?  Adakah hanya mendengar omong kosong daripada Baru Bian yang pakar kaki lompat parti itu?  Khabarnya Baru Bian sudah mula dipengaruhi oleh kerajaan negeri Sarawak dan akan melompat lagi ke dalam parti yang baharu?  Inilah kelebihan Baru Bian!!!
Deklarasi Kuching omong kosong terbaru PR racuni minda rakyat

Utusan Borneo 24 September  2012, Isnin

KUCHING: Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Abang Johari Tun Openg menyifatkan Deklarasi Kuching sebagai omong kosong terbaharu Pakatan Rakyat (PR) untuk meracuni minda rakyat Sarawak dan Sabah.

Menurutnya, sebelum ini ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu kuasa autonomi diselaraskan antara rakyat Sarawak, Sabah dan Semenanjung Malaysia namun dalam deklarasi tersebut kononnya hendak memberi kuasa autonomi kepada rakyat kedua-dua negeri berjiran ini.

“Mereka pernah mempersoalkan mengenai autonomi namun sekarang hendak memperjuangkannya kembali, ia memang omong kosong daripada pihak pembangkang.

“Kita tidak bodoh, kerana kita sedar deklarasi adalah omong kosong,” katanya pada Majlis Rumah Terbuka dan Ziarah Lebaran 2012 di Dewan Merpati Jepang malam kelmarin.

Pada 16 September lepas, Anwar memgumumkan satu deklarasi yang dinamakan Deklarasi Kuching pada sambutan Hari Malaysia di negeri ini.

Abang Johari yang juga Menteri Perumahan dan Menteri Pelancongan berkata, rakyat negeri ini dapat menilai dan mempertimbangkan hak dalam aspek perlembagaan.

“Mereka hanya tahu cakap sahaja, justeru kita (rakyat Sarawak) perlu menolak pembangkang yang pada masa ini yang turut dipengaruhi kuasa asing,” ujarnya.

Dalam pada itu, beliau menjelaskan bahawa sekarang rakyat masih berdepan cabaran besar terutama untuk menghindarkan diri daripada pengaruh Internet yang memudahkan maklumat mudah diakses atau disampaikan.

“Perkara ini yang perlu kita waspada sekarang. Malah, ada di kalangan negara luar hendak mencampuri urusan negara kita.

“Orang asing menggunakan Internet untuk mempengaruhi kita supaya berpecah belah,” jelasnya.

Hadir sama Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Fadillah Yusof, Datuk Bandar Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) Datuk Abang Wahap Abang Julai serta Ketua Ranting PBB Kampung No. 4 Irwan Zulkarnain Hasbie.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites