Nuffnang

Saturday, September 15, 2012

Sarawak Perlu Kerjasama Merentasi Sempadan Negara Untuk Menarik Pelancong:Taib

Sarawak perlu bekerjasama dengan pemain industri pelancongan yang sedia ada untuk mempromosikan Sarawak kepada dunia.  Bali merupakan salah sebuah lokasi antarabangsa yang terkenal di seluruh dunia dan mereka sering dikunjungi oleh pelancong dari Australia dan benua Eropah yang lain. 

Sarawak perlu mempromosikan industri dan khazanah budaya Sarawak di Bali untuk menarik pelancong ini agar datang ke Sarawak dalam perjalanan mereka menuju ke Bali.  

Sarawak juga akan memiliki hotel bertaraf 3 atau 4 bintang lagi menjelang 2015 dengan adanya Majestic Tower yang sepatutnya berdiri 10 tahun yang lalu.  Namun sehingga kini kerja pembinaan sudah diatur semula dan bakal siap menjelang akhir 2014.  
Manfaat rakan serantau 
by Jessica Jawing. 
Utusan Borneo 15 September 2012, Sabtu
TERTARIK: Taib berkata sesuatu mengenai replika bangunan yang dipamerkan sempena program Re-Imaging Of SEDC’s Tourism and Leisure, semalam. Turut kelihatan Talib (kanan) dan Jabu (tiga kanan). 
KUCHING: Pemain industri pelancongan Sarawak disaran bekerjasama dengan rakan mereka di rantau ini bagi menarik lebih ramai pelancong datang ke negeri ini. Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud berkata, antaranya Bali, Indonesia dalam usaha mempromosikan Sarawak, Sabah dan Brunei kepada pelancong asing. 
“Anda (pemain industri) perlu memikirkan bagaimana untuk mengatasi kadar kedatangan pelancong dan menembusi pasaran lebih besar, ini bermakna anda perlu menguruskan semua perkhidmatan, kemudahan dan promosi melalui usaha dan kerjasama dengan pengusaha lain di rantau ini. 
“Misalnya Bali, kebanyakan pelancong yang datang adalah dari Australia dan kita sebenar-nya boleh bekerjasama dengan Bali untuk memastikan pelancong Australia memperluaskan kitaran pelancongan mereka termasuk Sarawak, Sabah dan Brunei,” katanya. Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Re-Imaging Of SEDC’s Tourism and Leisure yang dihadiri Pengerusi Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) yang juga Menteri Muda Pelancongan, Datuk Talib Zulpilip di sini, semalam. 
Hadir sama isteri Taib, Puan Sri Ragad Kurdi Taib, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Kemajuan Tanah Tan Sri James Masing, Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg serta menteri kabinet lain. 
Taib berkata, ia adalah antara strategi yang perlu dipelajari Sarawak dalam usaha membangunkan industri pelancongan, iaitu melalui kerjasama merentasi sempadan negara. Justeru, beliau menggesa SEDC yang merupakan perintis industri pelancongan agar menerajui usaha untuk menarik lebih ramai kedatangan pelancong ke Sarawak. 
“Usaha gigih harus dibuat untuk memastikan agar kita mampu mempamerkan apa yang kita ada dengan cara yang berkesan. “Pengimejan semula bukan sahaja usaha untuk satu hotel sahaja, tetapi semua pengusaha hotel lain melalui kerjasama,” katanya. Sementara itu, ketika ditemui pemberita selepas majlis itu, Taib menyeru industri penerbangan termasuk tambang murah agar mencari jalan bagi meneruskan kelangsungan dalam menghadapi cabaran mereka, termasuk kenaikan harga bahan bakar. 
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai sama ada penubuhan penerbangan tambang murah yang baharu, Malindo Airways akan membantu sektor pelancongan Sarawak. Sementara itu, Talib berkata, SEDC bakal mempunyai lebih 1,000 unit bilik penginapan di negeri ini di bawah kendalian SEDC sendiri menjelang tahun 2015. 
Menurut beliau, ini ekoran daripada beberapa projek hotel baharu yang kini dalam fasa pembinaan bagi melengkapi 785 buah bilik yang sedia ada. Salah satu daripada projek berkenaan ialah Hotel Majestic Tower, yang dibina bersebelahan Hotel Riverside Majestic sedia ada dan dijangka siap pada tahun 2014. 
“Hotel baharu ini memakan kos RM60 juta dan bertaraf empat bintang setinggi 18 tingkat de-ngan 263 jumlah bilik dan ia menawarkan harga berpatutan dengan keistimewaan iaitu menyediakan sembilan bilik keluarga. 
“Projek sudah mula dilaksanakan namun disebabkan tapak telah terbengkalai lebih 10 tahun, kita perlu melakukan kerja-kerja mengorek dan membuang air bertakung. Ini mengambil masa bagi memastikan tapak betul-betul stabil,” katanya. Talib berkata, selain itu SEDC juga merancang untuk membina sebuah lagi hotel baharu bertaraf empat bintang di Sibu di bawah kendalian mereka. 
“Hotel ini nanti mungkin menyediakan lebih 100 bilik, bagaimanapun kita perlu mengkaji pasarannya terlebih dahulu dan ia mungkin hotel bertaraf tiga empat bintang,” ujarnya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites