Nuffnang

Thursday, January 31, 2013

Cubaan lagakan pemimpin PBB



by Eswandy Hinri. Utusan Borneo

Laporan portal Sarawak Report mengenai plot gulingkan Ketua Menteri tidak berasas dan ‘nakal’, sengaja diadakan pihak tertentu: Abang Johari

KUCHING (24 Jan): Laporan portal Sarawak Report mengenai plot untuk menggulingkan Ketua Menteri Sarawak adalah tidak berasas dan ‘nakal’, yang sengaja diada-kan oleh pihak tertentu bagi melaga-lagakan pemimpin serta ahli Parti Pesaka Bumi-putera Bersatu (PBB).

Timbalan Presiden PBB Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata spekulasi liar tersebut merupakan permainan biasa dalam arena politik yang perlu dihadapi termasuk beliau sendiri, terutama menjelang pilihan raya yang bakal tiba.

“Mereka yang terlibat dalam penulisan portal tersebut nyata cemburu dengan kekuatan dan kejayaan PBB,” ujar Abang Johari.

Pada 20 Januari lepas portal tersebut mengeluarkan kenyataan bahawa terdapat konspirasi diketuai oleh Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan untuk menggulingkan Ketua Menteri Sarawak pada Konvensyen PBB yang akan datang.

Portal tersebut turut menyenaraikan nama-nama pihak yang terlibat dalam konspirasi tersebut termasuk pegawai-pegawai kanan kerajaan dan pemimpin-pemimpin kanan PBB.

Abang Johari yang juga Menteri Perumahan dan Menteri Pelancongan menjelaskan bahawa beliau amat mengenali Awang Tengah lebih daripada 20 tahun semasa beliau (Awang Tengah) mula-mula bertugas sebagai timbalan setiausaha di Kementerian Pertanian.

“Awang Tengah bukan seorang pembelot seperti yang dinyatakan oleh portal tersebut kerana saya amat mengenalinya sejak beliau mula-mula berkhidmat bersama saya di Kementerian Pertanian semasa saya menjadi Menteri Muda di situ.

“Di samping itu saya bertanggungjawab dalam pencalonan pertama beliau di Lawas pada pilihan raya tahun 1987 kerana saya dapat melihat potensi beliau sebagai seorang pemimpin,” jelasnya pada sidang media di pejabat PBB Satok semalam.

Abang Johari juga berkata tiada laporan polis akan dibuat terhadap penulisan portal tersebut kerana tiada kesahihan di dalamnya dan langsung tidak memberi apa-apa kesan terhadap persiapan parti bagi menghadapi pilihan raya.

Beliau turut berpesan kepada ahli dan penyokong PBB supaya tidak mengendahkan penulisan portal Sarawak Report dan fokus terhadap pilihan raya yang akan datang.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites