Nuffnang

Thursday, November 24, 2011

Kalendar Pelancongan 2012 senarai lebih banyak aktiviti menarik

Posted on November 24, 2011, Thursday


KUCHING: Kalendar Pelancongan 2012 menyenaraikan lebih banyak aktiviti menarik bagi meningkatkan lagi tarikan pelancongan di negeri ini.

Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, usaha tersebut adalah untuk meningkatkan lagi jumlah kedatangan pelancong ke negeri ini terutama sempena ulang tahun ke-50 kemerdekaan Sarawak pada tahun 2013.

“Melalui kalendar ini, kita mengharapkan akan dapat menarik lebih ramai pelancong datang ke negeri ini iaitu dengan menyenaraikan lebih banyak aktiviti pelancongan yang berkisarkan kebudayaan dan produk tempatan.

“Lebih penting lagi, kita telah menyenaraikan lebih banyak aktiviti yang lebih kepada alam semula jadi terutama di taman-taman negara kita yang tidak terdapat di tempat lain,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena Majlis Pelancaran Kalendar Pelancongan 2012, di Pusat Media Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini sema-lam.

Sebanyak 50 aktiviti pelancongan telah disenaraikan dalam kalendar pelancongan 2012 iaitu terdiri daripada sembilan acara destinasi, 11 acara kebudayaan, 18 acara sukan, empat festival dan lapan pameran.

Antara aktiviti yang disenaraikan dalam ketegori kebudayaan ialah Pesta Irau Aco Lun Bawang pada 31 Mei hingga 2 Jun, Hari Bung Bratak pada 1 Mei, Apple Picking (Ba’Kelalan) pada 6 April, Pesta Benak (Sri Aman) pada 13 hingga 16 April, Pesta Kaul (Mukah) pada 21 hingga 29 April dan Pesta Bertuntung (Satok) pada 25 Ogos.

Manakala di bawah kategori sukan ialah Safari Baleh (Kapit), pada 5 hingga 8 April, Cabaran Motocross (Kota Samarahan) pada 23 Jun dan Jong Regatta (Bau) pada 20 hingga 30 Oktober.

Kategori Festival pula menyenaraikan Christmas Carolling (Kuching), Perarakan Hari Krismas (Miri) pada bulan Disember dan Pertandingan Sumpit dan Ngajat serta Pertunjukan Hari Gawai (Kuching) pada 9 dan 10 Jun.

Selain itu, masih banyak lagi aktiviti pelancongan yang telah disenaraikan dalam kalendar tersebut.

Untuk pertanyaan dan maklumat lanjut bolehlah menghubungi Kementerian Pelancongan di talian 082-319309 atau Lembaga Pelancongan Sarawak (STB) di talian 082-423600

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites