Nuffnang

Wednesday, November 23, 2011

RM37.1 juta untuk 50 projek infrastruktur pelancongan


Utusan Malaysia

KUCHING 23 Nov. - Kerajaan Persekutuan memperuntukkan RM37.1 juta bagi melaksanakan 50 projek infrastruktur pelancongan yang diluluskan di negeri ini di bawah Pelan Pusingan Pertama (2011-2012) dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

Menteri Pelancongan negeri, Datuk Seri Abang Johari Tun Openg berkata, ia membabitkan projek pembinaan jalan penghubung ke destinasi pelancongan, lampu jalan, sistem perparitan, tempat letak kereta, pusat maklumat pelancongan, papan tanda, tandas dan landskap.

Menurutnya, sehingga kini empat projek telah siap manakala 10 projek telah dianugerah kepada kontraktor dan 36 projek lagi masih di peringkat proses pengeluaran tender.

"Kesemua 50 projek infrastruktur pelancongan ini dijangka siap sebelum akhir tahun depan.

"Sementara itu, projek-projek yang dicadangkan di bawah Pelan Pusingan Kedua (20122013) telah diserahkan kepada kerajaan Persekutuan untuk pertimbangan," katanya pada sesi penggulungan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini semalam.

Dalam pada itu Abang Johari memberitahu, Sarawak mencatatkan kemasukan pelancong sebanyak 2.7 juta orang sejak Januari hingga September tahun ini iaitu meningkat sebanyak 16.7 peratus berbanding tahun lalu.

Katanya, daripada jumlah tersebut, sebanyak 1.6 juta orang atau 61.5 peratus adalah pelancong asing manakala selebihnya kira-kira sejuta orang atau 38.5 peratus ialah pelancong dari Semenanjung dan Sabah.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites