Nuffnang

Sunday, November 27, 2011

Penerbangan Melaka - Kuching Akan Mengambil 1 Jam Sahaja??!!

Syabas di atas usaha Menteri Pelancongan Negeri yang sekali lagi membangunkan sektor pelancongan.  Kalau dilihat sistem penerbangan oleh Air Asia mahupun Firefly kini sudah mula berpihak kepada negeri pihak pembangkang!??  Hanya Selangor dan Pulau Pinang sahaja yang dihubungkan terus manakala kekerapan penerbangan juga semakin bertambah!!??  

Oleh itu tidak sia-sialah Kuching-Melaka harus memulakan langkah positif untuk menggalakkan sektor pelancongan di negeri BN juga!!???  Jangan dibiarkan sahaja pihak pembangkang bermegah dengan sejarah mereka yang diperolehi dengan menindas sejarah asal penduduk tempatan!!??  Tahniah dan syabas sekali lagi semoga hubungan erat antar kedua-dua bandaraya akan menjana lebih banyak lagi peluang perniagaan untuk faedah BN!!???
Abang Johari: Kerajaan akan kaji penerbangan terus Melaka-Kuching

Utusan Borneo Posted on November 27, 2011, Sunday

KUCHING: Sarawak akan mengkaji kerjasama dengan kerajaan Melaka berhubung penerbangan terus dari Melaka ke Kuching, dengan menghantar pegawainya secepat yang mungkin.

Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, memandangkan cadangan kerjasama berkenaan pernah dirancangkan sebelum ini, proses perbincangan dijangka dapat dilakukan cepat.

“Memang dahulu kita ada bercadang mengadakan penerbangan terus Melaka-Kuching namun pada masa itu, lapangan terbang Melaka kecil, tetapi hari ini lapangan terbang mereka telah diperbesarkan dan mereka mempunyai penerbangan sendiri.

“Kementerian amat mengalukan kerjasama ini dan akan mengkajinya. Kita juga menghantar pegawai ke Melaka untuk meninjau potensi ini,” katanya pada sidang media selepas melakukan pelepasan Jelajah Borneo Bersama Ducati Multistrada di sini, semalam.

Menurut Abang Johari, persamaan sejarah kedua-dua negeri juga mampu mengukuhkan lagi hubungan antara Melaka dan Sarawak termasuk bidang pelancongan.

“Ia menjadi satu pelengkap kepada kita, Melaka ada tarikannya dan Sarawak ada tarikannya sendiri. Kita kena ingat bahawa antara Melaka dengan Sarawak ada persamaan dari segi sejarah,” tegasnya.

Bukan itu sahaja, kata beliau, kementerian juga berusaha untuk mengadakan pakej antara kedua-dua negeri terutamanya pelancong China, yang dilihat merupakan pelancong paling ramai ke Melaka.

Abang Johari berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kesediaan kerajaan Melaka menjalin kerjasama dengan Sarawak untuk memajukan perhubungan udara iaitu penerbangan terus dari Melaka ke Kuching dalam usaha merancakkan lagi industri pelancongan di negeri ini.

Jumaat lepas, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam berkata ia pada masa yang sama memendekkan jangka masa penerbangan dari kedua-dua negeri, sebelum ini terpaksa singgah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

“Dengan penerbangan terus ini saya rasa kita mungkin boleh tiba dengan hanya satu jam sahaja berbanding dari KLIA ke Kuching memakan masa satu jam setengah.

“Tambahan potensi pelancongan di Sarawak amat baik dan saya amat mengalukan pelabur di negeri ini untuk bersama-sama melabur dalam perhubungan udara dengan Melaka,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites