Nuffnang

Friday, August 31, 2012

Perundangan Terbaharu Berkaitan Hal Perumahan Sarawak Diwujudkan!

Jangan sekali-kali kita menyalahkan kekurangan dana daripada kerajaan pusat sekiranya sesebuah projek perumahan itu mengalami masalah baik lambat mengikut jadual atau kekurangan bahan mentah untuk membangunkan perumahan.

Setelah dikaji oleh Kementerian Perumahan didapati kebanyakan masalah berpunca daripada kontraktor.  Apa yang menyedihkan pula mereka ini adalah kontraktor bumiputera!  Adakah kontraktor bumiputera kurang berpengalaman atau sengaja melewatkan projek demi mengejar kepentingan peribadi termasuk memiliki kehendak?

Diharap kontraktor bumiputera yang lewat ini akan disenarai hitam agar tidak memburukkan kontraktor bumiputera lain yang lebih layak!  Semoga pemberian kontrak akan dikaji dengan lebih teliti di masa akan datang!

Ordinan Perumahan baharu ambil kira kepentingan semua pihak

Utusan Borneo 30 Ogos 2012, Khamis

KUCHING: Sarawak bakal memperkenalkan Ordinan Perumahan baharu yang akan mengambil kira kepentingan semua pihak termasuk pembeli dan pemaju perumahan.

Menteri Perumahan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, ordinan yang akan mengambil kira semua hal perundangan dan ordinan perumahan itu kini dalam peringkat akhir perbincangan yang diketuai oleh Menteri Muda Perumahan Abdul Karim Rahman Hamzah.

“Kita akan perkenalkan Ordinan Perumahan terbaharu yang akan mentadbir hal berkaitan pembangunan perumahan.

“Melalui Ordinan ini, ia akan mengambil kira keseluruhan undang-undang dan ordinan perumahan, maknanya kita perkenalkan perundangan terbaharu dalam hal berkaitan perumahan di Sarawak,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat daripada Duta Besar Iraq ke Malaysia Dr Amal Mussa Hussain di pejabat beliau di Wisma Perumahan di sini, semalam.

Abang Johari memberitahu, ordinan baharu itu juga akan merangkumi usaha memantau Permit Kependudukan (OP) dan projek perumahan terbengkalai di negeri ini selain melihat kepentingan semua pihak.

Sementara itu beliau menafikan bahawa kekurangan dana daripada kerajaan persekutuan menjadi punca projek perumahan tidak dapat disiapkan mengikut jadual yang sepatutnya.

“Kita mendapat yang sepatutnya dan kita ada peruntukan kerajaan khasnya Rumah Mesra Rakyat (RMR) dan juga rumah kos rendah cuma sekarang persoalannya adalah kontraktor kita sendiri yang lambat.

“Kadangkala kontraktor kita mengalami masalah dalaman dan paling menyedihkan lagi ia adalah syarikat kontraktor Bumiputera, kita cuma menawarkan bantuan sahaja kepada mereka yang menghadapi masalah ini,” tegas beliau.

Kini katanya antara projek yang bakal disiapkan termasuk flat di Kidurong Bintulu dan Batu Gong di Siburan selain dua lagi projek akan dilaksanakan pada tahun depan.

Beliau mendedahkan salah satu daripada projek yang akan dilaksanakan adalah di kawasan Semop, yang kini dalam perancangan dan dijangka menelan kos RM15 juta.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites