Nuffnang

Sunday, December 30, 2012

Tahun Melawat Sarawak 2013

Tahun 2013 akan menyusul bila-bila masa sahaja lagi.  Apakah keistimewaan tahun tersebut?  Pada tahun 2013 kelak akan diadakan pelbagai aktiviti untuk menggalak pelancong ke Sarawak sempena tahun melawat Sarawak pada Julai 2013. 

Industri pelancongan Sarawak harus dinamik, penuhi jangkaan pelancong

Utusan Borneo 31 Disember 2012, Isnin

KUCHING: Industri pelancongan Sarawak harus bersifat dinamik dan sentiasa bergerak ke hadapan selari dengan perubahan sekeliling demi memenuhi jangkaan para pelancong.

“Sempena Tahun Melawat Sarawak bermula bulan Julai 2013, Taman Negara Bako dan Semenggok akan dinaik taraf kemudahannya secara sistematik terutama pusat informasi dan gerai makanannya,” ujar Menteri Pelancongan Sarawak Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg.

Selain itu pihak kementeriannya juga akan memperkenalkan tiga jenis pakej pelancongan iaitu lawatan di bandar raya Kuching, rumah panjang dan taman negara yang turut dimuatkan aktiviti-aktiviti menarik yang akan disertakan dalam pakej Penerbangan Malaysia (MAS).

Abang Johari berkata Sarawak mempunyai potensi paling cerah dalam industri pelancongan berbanding negeri-negeri lain kerana ia mempunyai produk berbeza dan lebih menarik yang sinonim dengan kebudayaan penduduknya serta alam semula jadinya seperti sungai-sungai dan taman-taman negaranya.

Abang Johari berkata demikian pada majlis makan malam sempena perpindahan Pengarah Negeri Lembaga Penggalakan Pelancongan Malaysia Ahmad Johanif Mohd Ali yang akan bertugas di pejabat lembaga tersebut di New York, Amerika Syarikat.

Majlis tersebut turut dihadiri Menteri Muda Pelancongan Datuk Gramong Juna dan Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan Datuk Ik Pahon Joyik di Kompleks Pelancongan semalam.

Johanif yang akan memulakan tugasnya pada 28 Ja-nuari tahun depan berharap agar kerjasama di antara pihak lembaganya dan agensi-agensi serta jabatan-jabatan berkaitan akan diterus dan di-tingkatkan demi kebaikan industri pelancongan khasnya di negeri Sarawak.

Beliau yang pernah berkhidmat di Stockholm, Sweden sebelum ini berkata Timbalan Pengarah Rizal Mas akan memangku jawatannya sehingga pengganti beliau Salahuddin Mohd Ariffin melaporkan diri secara rasmi di pejabat Kuching pada bulan Februari tahun depan.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites