Nuffnang

Sunday, July 15, 2012

Bandaraya Kuching, Bandaraya Muzik?


Bandaraya Kuching akan menjadi mangsa pada bulan Julai setiap tahun! Ia akan menjadi sebuah bandaraya muzik apabila konsert jalanan, gerai peralatan muzik, tapak ekspresi muzik dan pondok karaoke memenuhi setiap kaki lima dan juga Tebingan Kuching menjelang RWMF!


Ini akan menghidupkan lagi suasana sambutan acara tahunan RWMF walaupun pusat sebenarnya di Santubong.

Semoga ianya tidak akan berhenti di Bandaraya Kuching sahaja, malah bandaraya lain di Sarawak pasti berminat untuk menyambung legasi RWMF dan menjadi tarikan pelancong apabila RWMF berlangsung.

Model promosi RWMF di Kuching diperkenal

Utusan Borneo 15 Julai 2012,


SANTUBONG: Sebuah model untuk mempromosi Festival Muzik Hutan Hujan Sedunia (RWMF) yang bakal menghimpunkan penggemar dan pemain muzik dalam dan luar negara di sebuah tempat di bandar raya Kuching akan diperkenalkan tahun depan.

Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg memberitahu, acara yang akan berlangsung sekurang-kurangnya selama seminggu itu merupakan landasan untuk saling mengenali muzik antara negara.

“Kita akan menghimpunkan pemain-pemain muzik luar negara dan tempatan, mungkin di Tebingan Kuching, di mana mereka boleh bertukar pendapat dan saling mempelajari muzik tersebut.

“Kita mahu bandar raya Kuching menjadi bandar raya muzik sempena bulan RWMF… kita lihat pada tahun depan sama ada ia boleh dilaksanakan atau sebaliknya tetapi mengikut naluri saya, program ini mampu berjaya,” katanya pada sidang media di Kampung Budaya Sarawak (SCV) di sini, semalam.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sarawak Datuk Rashid Khan dan Setiausaha Tetap Kementerian Pelancongan Datu Ik Pahon Joyik.

Abang Johari menyifatkan Tebingan Kuching yang mempunyai banyak bangunan bersejarah, selain berhampiran hotel terkemuka merupakan lokasi yang sesuai untuk meng-adakan acara tersebut.

“Ia akan memberi peluang kepada orang ramai untuk menikmati dan turut mempelajari muzik yang dimainkan mereka, seolah-olah sebuah bengkel kasual,” katanya.

Ia juga akan memaparkan pameran kraf yang akan disertai peserta dalam dan luar negara, tambahnya.

Dalam perkembangan lain, beliau menjangkakan jumlah pengunjung RWMF untuk ketiga-tiga hari meningkat kepada 22,000 daripada lebih 21,000 pada tahun lepas.

“Ini adalah setelah mengambil kira jumlah kedatangan pengunjung pada hari pertama, iaitu seramai 6,000 berbanding kelaziman 5,000 kerana selalunya, pengunjung pada hujung minggu (hari kedua dan ketiga) lebih ramai berbanding hari pertama.

“Kita berharap kita berjaya mencapai jumlah pengunjung lebih tinggi tahun ini,” katanya.

- Posted using BlogPress from my New iPad

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites