Nuffnang

Wednesday, July 25, 2012

Medan Niaga Satok Bakal Mendapat Sentuhan Seni Budaya!

Medan Niaga Satok akan menerima sentuhan budaya apabila terbinanya bangunan teater kelak.   Ini akan dapat menjadi landasan untuk memperkenalkan budaya tempatan yang kaya dengan karya seni.  Mungkin akan tercipta kesinambungan baru untuk menggabungkan teater lama yang diberi nafas baru?  Namun ini semua hanya bayangan sehinggalah berdirinya bangunan teater di Medan Niaga Satok kelak yang akan dinikmati bersama oleh pengunjung ke Medan Niaga Satok.
Bangunan teater dirancang di Medan Niaga Satok

Utusan Borneo, 26 Julai 2012, Khamis

KUCHING: Medan Niaga Satok, dekat sini terus ditransformasikan sebagai lokasi utama tarikan pelancong ke negeri ini, apabila sebuah bangunan teater kini dirancang dibina di situ sebagai pentas persembahan kebudayaan.

UNTUK BERBUKA PUASA: Abang Johari (tiga kiri) ditemani Abang Abdul Wahap (empat kiri) dan Paza (dua kiri) mencuba pengalaman membuat murtabak di salah sebuah gerai di Bazar Ramadan Medan Niaga Satok. — Gambar Muhammad Rais Sanusi

Menteri Pelancongan Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata pelaksanaan pembinaannya kini dalam proses anggaran kos, dengan jangkaan kapasiti seramai 200 orang.

“Kebanyakan negara maju dan kawasan pelancongan memiliki pakej ini, jadi kita nak jadikan Medan Niaga Satok sebagai pakej sama bagi negeri ini.

“Selepas menikmati makan malam, pelancong serta masyarakat tempatan kemudiannya boleh menyaksikan persembahan pentas kebudayaan.

“Ini (persembahan) adalah berbayar dan akan diadakan setiap malam,” katanya sambil menambah persembahan akan melibatkan komuniti setempat di negeri ini serta Sekolah Seni Kuching.

Beliau menyatakan demikian ketika ditemui selepas merasmikan Bazar Ramadan Medan Niaga Satok dan Agihan Bubur Lambuk, di Medan Niaga Satok semalam.

Dalam pada itu, Abang Johari berkata sebaik dibuka secara rasmi tahun depan, Medan Niaga Satok dijangka menjadi pusat beli-belah yang menarik dan strategik kepada orang ramai.

“Apabila jalan dan jeti siap untuk pengangkutan darat dan air, tempat ini sudah tentu akan menjadi tarikan kepada masyarakat untuk membeli-belah.

“Ini kerana, ia memiliki kelebihan dari segi keluasan dan tempat letak kereta,” katanya.

Menurut Abang Johari, Medan Niaga Satok menelan kos pembinaan sebanyak RM46 juta dan jalan bernilai RM10 juta.

Turut hadir ialah Pengarah FAMA Paza Dan, Ketua Pegawai Eksekutif Beras Corporation Sdn Bhd Mohd Kamaluddin Mohd Effendie dan Datuk Bandar DBKU Datuk Abang Abdul Wahap Abang Julai.

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites