Nuffnang

Saturday, July 28, 2012

Sarawak Tarikan Utama Pelancong Domestik Tahun 2012!


Sarawak menjadi negeri yang paling banyak dikunjungi oleh pelancong domestik pada tahun ini. Beliau berkata demikian sempena pelancaran Sambutan Ulang Tahun Pertama Borneo Tourism Alliance.

Bersyukurlah dengan adanya pelbagai khazanah serta budaya yang unik dan menarik di Sarawak, membuatkan ia menjadi tarikan kepada pengunjung dari negeri jiran.

Selain itu usaha menggalak pelancong datang juga giat dijalankan dan Menteri Pelancongan juga mengsyorkan pihak swasta untuk menganjurkan lebih banyak aktiviti seperti seminar, forum atau expo agar lebih ramai lagi pengunjung yang akan hadir untuk menambah ilmu sambil beramah mesra dengan orang Sarawak.

Pelancong domestik teramai ke Sarawak
by Mahathir Haroun. Utusan Borneo 28 Julai 2012, Sabtu


LANCAR: Abang Johari menekan tab sebagai simbolik e-pelancaran Sambutan Ulang Tahun Pertama BTA semalam.

KUCHING: Sarawak mencatat bilangan kehadiran pelancong domestik tertinggi berbanding negeri-negeri lain di seluruh negara pada tahun ini.

Menteri Pelancongan, Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg berkata, dari tahun ke tahun bilangan pelancong dari Semenanjung Malaysia dan Sabah ke negeri ini semakin meningkat.

Beliau bagaimanapun tidak menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai statistik kehadiran pelancong ke Sarawak.

“Kita mendahului negeri lain dari segi kehadiran pelancong domestik.

“Orang Semenanjung dan Sabah, ramai yang datang ke negeri ini sama ada untuk melancong atau atas urusan lain,” katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat daripada Borneo Tourism Alliance (BTA) di sini, semalam.

Hadir sama Setiausaha Kementerian Pelancongan Datu Ik Pahon Joyik, Presiden BTA Kho Sze Min, Naib Presiden BTA Jamilah Shukri dan Miss Malaysia World 2011 Chloe Chen.

Abang Johari berkata, bilangan kehadiran pelancong domestik dijangka akan terus meningkat.

Dalam pada itu, beliau yakin sasaran empat juta kehadiran pelancong asing dan domestik ke negeri ini mampu dicapai sehingga penghujung tahun.

“Bilangan ini (empat juta) memang dapat dicapai. Kalau tidak disebabkan masalah logistik yang berlaku sekarang, mungkin lebih ramai pelancong akan datang,” ujarnya.

Beliau menjelaskan, berdasarkan trend semasa pada sekarang, lebih ramai pelancong dijangka akan terus hadir ke negeri ini.

Dalam perkembangan lain, Abang Johari mengajak sektor swasta di negeri ini untuk memacu industri pelancongan dengan memperbanyakkan program dalam usaha menarik minat pelancong.

“Kalau boleh sektor swasta buat acara tahunan dan mempromosikannya lebih awal agar pelancong asing dapat turut serta,” jelasnya.

- Posted using BlogPress from my New iPad

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites