Nuffnang

Tuesday, July 24, 2012

Belia Perlu Peka Perkembangan Politik: Amanat Bekas Exco Majlis Belia Malaysia


Amanat daripada bekas exco MBM ini memang amat berguna dijadikan panduan oleh belia zaman ini. Memang benar bahawa belia yang bertanggungjawab mencoret warna pada kain putih mereka. Oleh itu janganlah mudah terpedaya dengan parti politik yang boleh merugikan mereka.

Najib sudah membawa banyak pelan transformasi untuk belia, jangan persiakan peluang yang telah disediakan oleh kerajaan. Berdaftarlah juga sebagai pengundi dan buka mata, telinga dan hati masing-masing nescaya akan ada sinar dihujung garisan kelak.

Belia harus peka perkembangan politik: Wan Zain
Posted on July 24, 2012, Tuesday



KUCHING: Generasi belia harus peka perkembangan politik dan tidak memberi sokongan secara membabi buta kepada parti-parti politik yang boleh merugikan diri mereka dan negara.

Bekas Exco Majlis Belia Malaysia (MBM) Wan Zain Syed Mohdzar berkata, belia sebagai pemimpin pelapis adalah wajib peka dengan perkembangan politik semasa negeri dan negara.

“Penyertaan belia dalam politik adalah bagi memastikan kerajaan terus menyediakan landasan kukuh untuk mereka terus maju dalam dunia inovatif seperti yang digariskan dalam wawasan negara,” katanya.

Akvitis sosial itu berkata, amatlah perlu bagi golongan belia yang sudah genap umur (21 tahun) mengundi untuk mendaftar diri supaya hak mereka bersuara melalui peti undi tidak terbatas hanya digunakan untuk menggantung bendera parti dan poster.

Beliau menarik perhatian, semua itu memerlukan satu inovasi dan kreativiti, justeru jika berhasil sudah tentu memberi pulangan yang lumayan kepada belia sendiri.

“Kita amat berbangga dengan usaha kerajaan dan agensi-agensi terbaik kerana telah berjaya melakukan program transformasi kepada belia,” katanya ketika memberi komen mengenai Program Transformasi Belia Sarawak Auto Revo yang berlangsung di Kampung Buntal, Santubong baru-baru ini.

Program anjuran bersama Kementerian Pembangunan Sosial (KPS) dan Jabatan Belia dan Sukan Negeri Sarawak itu dirasmikan oleh Setiausaha Poltik Ketua Menteri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Samariang, Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali.

Wan Zain yang turut hadir secara kebetulan pada majlis itu amat bersetuju dengan saranan Sharifah Hasidah bahawa golongan belia pada hari ini harus kreatif dan berinovasi dalam pelbagai bidang.

Katanya bukan sahaja dalam industri automatif tetapi wajib menjangkau lebih kreatif dalam bidang pertanian, perikanan, pertukangan dan sebagainya yang boleh menjana pendapatan mereka sendiri.

“Saya percaya agensi-agensi seperti MARDI, universiti, Bahagian Penyelidikan, Jabatan Belia dan Sukan termasuk Koperasi Belia Inovatif dan kementerian terbabit akan sedia membantu supaya hasil mereka mendapat pengiktirafan daripada agensi berkenaan untuk dipatenkan” tambahnya.

Beliau percaya belia dalam usia muda sudah tentu mempunyai tenaga yang cukup untuk mengilham projek-projek yang sesuai dengan keadaan hidup dan budaya masyarakat negeri ini.

Sebagai contoh, tidak mustahil sebuah enjin pam atau mesin rumput boleh dijadikan enjin perahu tambang di Sungai Sarawak atau ‘wind mill’ yang mampu menjana kuasa elektrik di kawasan perkampungan kecil di luar bandar sebagai alternatif kepada jana kuasa (generator).

“Semua hasil kreativiti dan inovasi para belia itu sudah tentunya mampu membantu kerajaan dalam mencapai hasrat sebagai negara maju menjelang 2020,” katanya.

- Posted using BlogPress from my New iPad

0 comments:

Post a Comment

Nuff Box

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites